![]() |
![]() |
|||||
Hjem | Dette tilbyr jeg | Kontakt meg | Siste Nytt | Filosofisk | Om Anders Holt | |||||
Filosofisk Praksis | Filosofisk Café | Sokratisk Dialog | Foredrag | |||||||
Klassisk Praksis | Ledersamtaler | Coaching | Mer om F. P... |
Tilbake til: Klassisk Filosofisk Praksis Valg og Filosofisk Praksis |
Valg og Filosofisk Praksis
° Anders Holt - www.sophia.no °
Hva velger jeg? Hva skal jeg bli? Hvem skal jeg velge? Skal jeg fortsette jobben eller begynne å studere? Skal jeg forlate min partner eller bli i forholdet. Å velge er ikke lett. Noen ganger kan selv de enkleste, letteste valg være ganske tunge. Kanskje velger du med letthet, eller kanskje velger du å la være å velge - selv om det også kan ses på som et valg. Valgets kval heter det på godt norsk.
Mer om valgÅ velge kan beskrives som at man går fra mulighet til virkelighet. Altså at man - med det norske uttrykket - realiserer en mulighet. Før jeg velger eksisterer ikke den virkeligheten jeg har tenkt å velge, etter at jeg har valgt er det som bare var en mulighet, blitt virkelig. Altså fra mulighet til virkelighet.For at et valg skal være et valg, må det gjøres i frihet. Filosofen Sartre mener at man alltid kan velge. Uansett hvor låst en situasjon er så kan man alltid velge innenfor denne situasjonens muligheter. For Sartre er mennesket dømt til å velge, dømt til å være fri. Kanskje er det slik, kanskje ikke? Men det at vi er frie, betyr at våre valg er vårt ansvar, at det er vår skyld når vi velger. Jeg er selv skyld i mine valg, og må derfor selv stå til ansvar for dem. Hvis det ikke var slik kunne man for eksempel ikke straffe meg for de gale valg jeg tok. Jussen i Norge tar utgangspunkt i at vi er frie, og som sådan ansvarlige for våre valg, våre handlinger. Samtidig har man etter hvert fått en praksis, hvor man gir en mildere straff, hvis utvendige omstendigheter, som ulykkelig barndom, tvang, osv. ses på som medvirkende årsaker til en handling. Det er det samme som å si at individet var så mye mindre ansvarlig for sin handling som reduksjonen av straffen tilsier. Eller altså, så mye mindre fri. Dette kan sees på både som veldig bra (man tar hensyn), men også som litt skummelt. Man blir stemplet som så mye mindre fri. Har jussen tenkt på det? Friheten er et av menneskets adelsmerker - og samtidig noe av det vi styrer mest med, for det er hele tiden vi selv som må velge... Begreper det er aktuelt å trekke inn i forbindelse med valg, er blant annet frihet, vilje, ansvar, skyld, angst, konsekvenser, fremtid, nåtid. Tenkere som har tenkt rundt valget og dets utvidede problemstilling er blant annet Schopenhauer, Søren Kierkegaard, Friedrich Niezsche, Martin Heidegger, Jean Paul Sartre, Gabriel Marcel, Paul Tiller, og mange flere! Her kontakter du meg! |
Tilbake til toppen Tilbake til toppen Tilbake til toppen |
| Hjem | Tilbake til toppen | Vevkart | Søk | Kontakt meg! | Om disse sidene | |