Tilbake til Forsiden (logo) English Language Pages
 | Vevkart |
Hjem Dette tilbyr jeg Kontakt meg Siste Nytt Filosofisk Om Anders Holt
Eksterne nyheter Mine nyheter Omtale
Forside av Omtale

Telenors Intranett, 03.09.2003.

Medie: Telenors Intranett i Norge, 03.09.2003
Tittel: Filosofikafé og samtale
Tekst: Jon Ruder
Foto: Gunnar Falck-Ytter
Faksimile av artikkelen: Finner du her (sprett opp vindu)



(ingress)
Konseptet kommer fra Frankrike, der de har lang tradisjon i å diskutere...ehhh unnskyld, samtale om filosofi på kafé (diskusjon betyr mer å finne motsetninger, mens samtale betyr å forsone og dermed få ulike synspunkter til å møtes).

(Brødtekst)
Tirsdag ble deltakerne oppfordret til å formulere en ønsket problemstilling som så ble notert av filosof og leder av samtalen, Anders Holt, selv utdannet filosof, men til daglig webredaktør i Bedriftskommunikasjon. Ni problemstillinger ble lansert, før salen foretok en avstemming der det generøst var lov å stemme FLERE GANGER! Problemstillingen salen samlet seg om ble til slutt denne:

"Hvilke forutsetninger må være til stede for at jeg skal ta ansvar, bli handlekraftig og nyskapende?"

Og som du sikkert vet, er disse tre verdiene nettopp Telenors kjerneverdier.


Anders Holt gestikulerer i Telenor

FILOSOFEN Anders Holt er initiativtaker og primus motor for filosofikaféene og selv filosof. Til daglig er han webredaktør i Bedriftskommunikasjon.
Samtalen
"Motivasjon er kjernen," sa en. "Først må du kjenne verdiene," sa en annen. "Når verdiene endres, er det uheldig at ingen vet om det. Prosessen er viktig for å forankre verdiene hos medarbeiderne." Holt nikket og sendte ballen videre. "Man må oppleve ansvarlighet for at man skal kunne praktisere det. Og spesielt ledere må tørre å vise det."

Mange nikket.

"Ja, det er viktig at ledelsen er tydelig og at bruken av kjerneverdiene blir målt. Alle må få gitt anledning til å jobbe slik at man bruker verdiene." At verdiene må vises i handling, var det mange som var opptatt av. Kjerneverdier skal ikke ligge i en skuff, hentes frem i taler eller stå hendig til i en perm, slik at de kan hentes frem ved passende anledninger. De må leves. Eller som én sa: "Kjerneverdiene må gjennomsyre organisasjonen. Dagens MMI-måling viser at Telenor raser nedover over de best likte selskapene i Norge, og Telenor burde på denne bakgrunn fremelske ansvarlig mest fordi det er den viktigste verdien."

Mange trakk også frem nytten av samtaler om verdier som et gode i seg selv. Det snakkes alt for lite om det og det blir altfor ofte bare mange pene ord.

"Syretesten på om vi lever verdiene våre får vi i form av konkrete, forretningsmessige valg. Hva gjør vi for eksempel med sex og gambling i eget nett, selv om det - hvert fall kortsiktig - kan bety tap av inntekter, hvis dette strider mot kjerneverdiene våre?"

Verdifullt
Så, hva ble svaret på "Hvilke forutsetninger må være til stede for at jeg skal ta ansvar, bli handlekraftig og nyskapende?" Mange prøvde seg under oppsummeringen og nærmest kom kanskje medarbeideren som konkluderte med at "man må oppleve positiv respons når man praktiserer kjerneverdiene."

Medarbeiderne må altså oppleve at det er ønsket.

Mange trakk frem viktigheten av gode, karismatiske ledere som også var gode menneskekjennere, at handling er viktigere enn ord, at selve samtalen om verdier er viktig og kanskje at medarbeiderne i større grad skulle bli trukket med i arbeidet med å utarbeide kjerneverdiene? Det skaper entusiasme.

Forsamlingen deltar aktivt i Telenor

DELTAKERNE Rundt 20 stykker var møtt frem for å delta på filosofikafé og samtalen engasjerte!
Min konklusjon: Det var så deilig, så deilig, å sitte der med en gulrotkake og en kopp te og høre på samtalen og kanskje delta litt selv også. Og med herr Holt som dreven samtaleleder tikket bevisstheten i vei slik at man virkelig opplevde et øyeblikk med mening. Banalt, men sant: å samtale om verdier skaper en tilstand av noe verdifullt.

Som en kollega sa en gang: Ingen blir fundamentalt lykkelig av en markedsandel. Når vi snakker om verdier, snakker vi egentlig om oss selv. Og det er medarbeiderne som er selskapet, ikke sant?

Mitt spørsmål er derfor: Når er neste gang?

Dette var forslagene fra deltakerne:
    Kompletterer kjerneverdiene hverandre godt nok?
  • Bør Telenor ha samfunnsansvar?
  • Hvorfor trenger Telenor kjerneverdier?
  • Hvor er kjernen i verdiene, hos meg eller hos selskapet?
  • Hvordan drive nyskaping i et selskap med fokus på kostnadskutt og effektivisering?
  • Hvordan forankre kjerneverdiene?
  • Hvordan bruke kjerneverdiene til å bedre omdømmet til Telenor?
  • Hvordan opptre ansvarlig i interne beslutninger?
  • Hvorfor trenger Telenor kjerneverdiene?


Her kontakter du meg!





























Tilbake til toppen























Tilbake til toppen























Tilbake til toppen























Tilbake til toppen
| Hjem | Tilbake til toppen | Vevkart | Søk | Kontakt meg! | Om disse sidene |