![]() |
![]() |
|||||
Hjem | Dette tilbyr jeg | Kontakt meg | Siste Nytt | Filosofisk | Om Anders Holt | ||||
Tekster | Litteratur | Sitater | Filosofisk Dagbok |
Dagens tekst Alle tekster Dagbok 2005 - Januar - Februar - Mars - April - Mai - Juni - Juli - August - September - Oktober - November - Desember Dagbok 2004 - Januar - Februar - Mars - April - Mai - Juni - Juli - August - September - Oktober - November - Desember Dagbok 2003 - Januar - Februar - Mars - April - Mai - Juni - Juli - August - September - Oktober - November - Desember Dagbok 2002 - November - Desember |
Min Filosofiske Dagbok for Januar 2005
01.01.2005 Jeg merker at jeg har dårlig samvittighet for at denne enorme naturkatastrofen - har jeg visst om som mulighet - svært lenge. Spesielt husker jeg at et sikkert tegn på at en slik kjempebølge nærmer seg, er at vannet fem / ti minutter før tsunamien treffer, trekker seg tilbake, raskt. Skulle man oppleve et slikt fenomen, er det bare å løpe. årsaken er at det jo har vært et av favorittemaene i de populærvitenskapelige tidsskriftenes katastrofescenarioer - lenge. Og da med enda mye større anslag over hva en slik kjempetsunami kunne føre til. Nå har det skjedd, og det har skjedd helt forferdelig. Kvalmen over min tidligere fascinasjon av temaet er påtagelig. Hvert menneskes død forminsker meg. Vi er alle en del av det hele. Nå, etter nesten en uke med utvidede katastrofenyheter hver eneste dag, er hodet mitt tungt, hjertet er knuget, og jeg orker nesten ikke føle mer på det hele. Men det kan ikke unngåes. Heldigvis har jeg klart å beskytte Johanne for disse inntrykkene.
02.01.2005 Uansett reiser det spørsmålet om når og hvordan lidelsens problem skal presenteres for barn? Eksistensens voldsomme sårbarhet er jo på flere vis den eneste sikre sannhet vi alle - alltid - blir konfrontert med. Skal barn overhodet presenteres for denne sannheten? Første gang min datter fikk en opplevelse av denne, via et hensynsløst menneske, var hun ikke seg selv på tre dager. Jeg tror det gir meg svaret. Barn bør skånes så langt det er mulig, og så langt det er realistisk. Men hva betyr det?
04.01.2005
06.01.2005 For alle de levende ofrene for tsunamien er jo ikke denne kunnskapen om hvordan en sorgprosess arter seg noen som helst hjelp i øyeblikket, men den kan kanskje være det i lengden? Uansett tror jeg veldig mange mennesker skal igjennom svært mye det neste året. For tilogmed oss heldige som bare har opplevd dette gjennom det enorme medietrykket, som jeg helt bevisst måtte fjerne meg fra i rent forsvar ovenfor de voldsomme inntrykkene, har det vært relativt tøft. Men hva klager jeg egentlig over? Igjen: "Hvert menneskes død forminsker meg. Vi er alle en del av det hele."
11.01.2005
15.01.2005 Det den andre sier er en Filosofisk Praktikers røde tråd - ikke - det den andre ikke sier. Gjestens ord har gjestens betydning, og ingen bakenforliggende betydning - helt enkelt! En Filosofisk Praktiker vet kan hende mest - men aldri best i forhold til sin gjest. En filosofisk Praktiker skal være en anledning for gjesten til å avklare - ikke avdekke sine sannheter. Helt enkelt fordi det (i holdningsstyrende og stemningsstyrende hensikt) prinsipielt sett ikke er noe å avdekke.
18.01.2005 Så hva er galt med det prins Harry har gjort? Bortsett fra alle de negative følelsene det vekker, kanskje særlig hos de som faktisk har opplevd nazistenes grusomhet, eller de som har tatt inn over seg denne forferdelige perioden i Europeisk historie, med verdenskrig, med Holocaust, med sigøynermord og ildebrann i tyske byer som følge av de alliertes uttesting av brannbomber og deres funksjon på en by, for eksempel i Dresden: 60.000 drepte sivile på en natt, faktisk enda mer effektivt enn den mest effektive av nazistenes dødsleirer. Råskap og grusomhet er sjelden forbeholdt de "onde". Men hvorfor reagerer vi med å foreslå å forby disse symbolene? Ondskapen forsvinner ikke selv om ondskapens symboler forsvinner. Det som da helt sikkert forsvinner er reaksjonen på disse symbolene, og den debatten som følger av disse reaksjonene. Man kveler sjelden noe som helst ved å kvele yttringsmulighetene om det samme! Om ikke annet har prins Harrys manglende PR-geni ført til at vi igjen har blitt minnet på nazistenes råskap, grusomhet og menneskelige - umenneskelig, liker vi å kalle det... - rasjonalitet. Kan hende burde vi bruke denne påminnelsen til også å gå i oss selv? For jeg tror at vi alle har potensiale til ondskapen i oss - uansett i hvilken form den yttrer seg. Og kanskje burde flere av oss se litt mer på svastikaens opprinnelse. Ordet "svastika" kommer av ordet "svasti", som betyr "godhet" på sanskrit. Opprinnelig ble tegnet "svastika" sett på som et lykkebringene tegn. Navnet kommer fra godhet, tegnet betyr lykke - ikke mye ondt i det! Tegnet finnes i flere kulturer, også den norrøne. Man kan for eksempel gjenfinne det i utsmykningen i Osebergfunnet. Nazistene snudde hakene gal vei, det vil si de går i motsatt retning av den opprinnelige retningen. Så ikke bare har de misbrukt godhetens tegn, og latt det stå for svært mye systematisert råskap og grusomhet, men de har også radbrukket selve tegnet. Kanskje er det på tide å ta lykken og godhetens tegn tilbake fra nazistenes misbruk av det? Og igjen: Jeg tror ikke forbud er riktig veien å gå her. Det var nazistenes metode - ikke det gode samfunns metode, vel? Godhet må komme fra godhet - ellers er den ikke god.
19.01.2005
25.01.2005 Men det er også det som blir borte hver 7/8 uke i Afrika. La oss også tenke på dem.
26.01.2005 Med tårer i øynene hørte jeg den Palestinske kvinnen svare "Nei", når hun ble spurt om hun noensinne kunne identifisere seg med ofrene på den Israelske siden - for eksempel barn som sprenges i luften i en buss. Hennes begrunnelse var at Israel er en kjempestor militærmakt, og at Palestinernes lidelse er 100 ganger større enn Israelernes. Da kom virkelig tårene mine. For hvis bare én av partene mener at deres egne døde barn rent faktisk er mer verdt enn den andre partens døde barn - blir det aldri fred. Kompromissløshet og mangel på empati med motpartens ofre, gir ikke fred - det gir ufred.
27.01.2005 Holocaust og konsentrajonsleirene - ord er så vanskelig her - kan hende ikke mulig... men: Glem det IKKE. |
Tilbake til toppen Tilbake til toppen Tilbake til toppen Tilbake til toppen Tilbake til toppen Tilbake til toppen Tilbake til toppen Tilbake til toppen Tilbake til toppen Tilbake til toppen |
| Hjem | Tilbake til toppen | Vevkart | Søk | Kontakt meg! | Om disse sidene | |